Börja simma hos oss!
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Trelleborg Sim
Tillsammans Starkare
Chefstränaren i Trelleborg Sim har ordet.
Med lång erfarenhet av simning
Hej Simmarvänner!
Vem är Tommy Lindell och varför är han elittränare, chefstränare i TS, i simning?
Ja, det kan man ju fråga sig...

63 år och boende i Lund. Skild sedan början av 2020 och har delad vårdnad gällande min yngsta son och hund. Har också 2 äldre söner vilka båda två är fd elitidrottare. 1968 då jag var 9 år, tog min mor med mig till min första simträning och klubben var Stockholms Polisens IF. Hon hade inte riktigt koll på läget, då det inte var någon träning denna dag. Istället var det uttagningar till Mexico OS på gamla Eriksdalsbadet. Vi satt kvar och tittade och efter tävlingen var jag såld. Jag ville bli lika bra som de som tävlade.

Jag hade en relativt lång simkarriär. Simmade mitt första senior SM när jag var 15 år och mitt sista när jag var 28 år. Jag hade turen att hamna i Stockholms Polisens IF (SPIF). En bra och stor organisation, men riktigt bra ledare, styrelse och vettiga tränare. Därtill en stark och sund ekonomi. Simmade i junior och senior landslaget under 9 år och mina största simmeriter är nog; 3:a på Europacupen (dåvarande Kortbane EM), 6:a på EM, 12:a på VM, 3 Guld på Nordiska Mästerskapen "ett gäng" Nordiska rekord och Svenska rekord, drygt 30 st. medaljer på senior SM och blev "Stor Grabb" 1977. Jag fick också möjligheten att studera och simma via ett scholarship på Universety of Alabama i Tuscaloosa, USA.

Att jag blev professionell simtränare var bara en ren slump. Jag hade varit tränare under "ett par" år vid sidan om mina arbeten/studier och som aktiv simmare. När jag var 29 år fick jag förfrågan att bli huvudansvarig för Täby Sim. Jag ville pröva om jag hade förmågan och sedan dess har jag varit fast. Dock har jag haft två längre uppehåll för att arbeta med annat. Efter ett år i Täby Sim blev det sju år i SK Neptun, 4.5 år i SK Ran, 11 år i SK Lödde och sedan hösten 2015 i vår fantastiska klubb Trelleborg Sim.

Utöver mina år som klubbtränare, har jag också varit engagerad som Regiontränare i Stockholm och Skåne, samt som Landslagstränare under en 11`års period. Jag har också haft turen och kanske också lite skicklighet, att få lotsa in 11 st. simmare i Seniorlandslaget, samt 33 st, i Junior/Ungdomslandslaget. Dessa simmare samt "några till" har också erövrat drygt 400 st. medaljer på SM/JSM/Sum Sim. Största framgångarna med dessa simmare har varit; 2 st. VM finalister, EJM Guld, finaler på EM, "ett gäng" Nordiska och Svenska Rekord (senior och junior), samt medaljer på World Cup.

Ovan är fritt att tolka som "skryt" eller bara ren fakta. Dock är inte ovan det jag är mest stolt över som simmare eller tränare (kanske undantag mitt första Guld som simmare och tränare på senior SM). Det som värmer mig mest som människa, är alla de dryga 20 simmare som jag har haft förmånen att få träna, som fått scholarships till diverse Sim Universitet i USA. Dessa simmare har fått en internationell akademisk utbildning, ett nytt språk, samt vänner över hela världen. Självklart blir det då lätt att fortsätta som tränare. Det som också värmer mig mycket, är när jag träffar äldre fd elitsimmare som slutat och som avlutade sina simkarriärer då de var mellan 20-29 år och berättar om sin tacksamhet för allt de fick uppleva som tävlingssimmare. Det har de haft stor nytta av i sina vuxna liv gällande arbeten och familjeliv. Att fungera i grupp, att sätta mål, att ta ansvar för sin egna handlingar, att planera sin tid, att acceptera varandras olikheter, att ensam inte är stark, att göra sitt "bästa" är fint nog etc.

Vi ses på bassängkanten!
Tommy Lindell
 
Största tidsvinsterna i ett Tävlingslopp
2022-06-27 11:31

"Ett par" simfysiologer/Biomekaniker i och utanför utanför Sverige, har under ett par år tittat och mätt finalerna bl.a.  på 100m frisim herrar gällande OS, VM och EM. Det man kan konstatera på denna nivå gällande denna distans, är att tidsskillnaden mellan samtliga 8 finalister, finns att hämta de första 15m efter start, 5m in och 10m ut i vändning, samt sista 15m in mot målgång. Därimellan hade de ungefär samma simhastighet.

 

Det handlar då bl.a. om att kunna generera kraft från startpall och vändning, kraft och fart i undervattensarbetet, streamlineposition under vattnet i start och vändning, att bibehålla armtagslängd, simteknik/andningsteknik, för att minimera frontalmotstånd och att tappa så lite simhastighet som möjligt och då speciellt de sista 40 meterna.

 

Tommy Lindell

 

 

Behöver man vila, återhämtning, formtoppning gällande idrottsliga prestationer?
2022-06-03 16:21

Det behövs inga vetenskapliga undersökningar, för att förstå att människan behöver utöver tak över huvudet, mat och dryck, kläder att ha på sig (åtminstone i Sverige), fysisk aktivitet, närkontakt/omtanke etc. behöver sömn och vila, för att må bra och fungera i vardagen gällande skola och arbete.

Mao, kroppen och hjärnan behöver återhämtning för att ladda sina samtliga batterier för morgondagen. Behovet av vila och sömn är beroende på ålder, aktivitet och kanske också genetik?!

 

Som elitidrottare i fysiska ansträngande idrotter (b.la. simning) blir det lite annorlunda. De allra flesta idrottare på denna nivå, har bra koll på hur mycket och hur länge man bör träna, för att nå sin eventuella optimala nivå. Dessa idrottare har som oftast också bra koll på hur mycket och hur ofta man behöver äta, för att klara av sin träning, samt skola och arbete.

 

Har man lika bra koll på hur mycket vila/sömn man behöver då det är högintensiva perioder av träning? kanske inte! I dessa perioder behövs nog en veckosömn/vila på mellan 50–60 timmar, för återhämtning och att ge kroppen en chans att bygga muskler, muskelstyrka, samt uthållighet. 

 

Som elitidrottare, ligger de allra flesta på gränsen av vad man tål av fysisk aktivitet och även mentalt. I processen gällande själva arbetet/träningen, "bryter" man ner kroppen och även immunförsvaret. Sköter man då inte sömn/vila och mat/dryckintag, finns det uppenbara risker för skador och sjukdomar, i stället för att "bygga nytt".

 

Vad händer med en elitsimmare (tonåring/vuxen) som tränar mellan 12–20 timmar/vecka (simning, styrka, landträning, ev. annan träning) om denna skulle göra en 3-dagars toppning till viktig tävling? En 3 dagars toppning kan betyda att man drar ner avsevärt på meterantal, ett pass/dag, ingen styrka, aktiv vila och bara superkorta maxintervaller. Gör man det "ganska rätt" som tränare, kommer simmarnas glykogendepåer i musklerna fyllas på till det maximala, vilket är det primära bränslet för maximalt arbete under ett tävlingslopp i bassäng (50-1500m) 

 

Utöver glykogen används creatinfosfat som bränsle i starten för maximalt arbete i ca. 4–6 sekunder av ett tävlingslopp (kanske jag återkommer i detta ämne). Glykogen bildas när kroppen omvandlar kolhydrater (helst långsamma) till glykogen i musklerna. En 3-dagars toppning är enl. mig, det bästa du kan göra för en elitsimmare som ska simma en "Viktig tävling" som inte är en Mästerskapstävling eller en Uttagningstävling till landslag (Senior, Junior, Ungdom).

 

Formtoppning till Nationella och Internationella Mästerskap.

 

Jag är övertygad; vis av erfarenhet av många år som elitsimmare och elittränare och av viss mån av forskning, att otroligt många idrotter (inte bara simning), tränar alldeles fort intensivt för nära Nationella och Internationella Mästerskap. Tränare (framför allt) och i viss mån adepter som inte litar på att "arbetet" är gjort och att träningen i sig själv inte är en färskvara. -Allt du gjort från början till slut har betydelse!

 

Som tränare har jag prövat olika varianter för Formtoppning (kanske också blivit lurad i början av min tränarkarriär gällande tjejers toppning?), men helt klart att du kan formtoppa tjejer/kvinnor, män/pojkar lika länge och på samma sätt beroende på vilka huvuddistanser de ska ges chans att prestera på. Om du tex. formtoppar simmare (enl. mig) "för kort tid", kan det betyda att simmare när den ska prestera, simmar en till flera sekunder sämre gällande åtminstone distanserna 100-400m. Toppar du simmarna "lite för länge" skiljer det bara tiondelar på dessa distanser.

 

Enligt mig, så förordar jag en längre toppning av elitsimmare innan ett Internationellt eller Nationellt mästerskap på 4 veckor. Inga dubbla simpass, ingen styrketräning (dock fortsatt landträning), där man drar ner på meterantalet i en fallande ordning, varvat med aktiv vila och "fartjobb". Det kan ev. vara så att du förlorar några % i muskelstyrka i en längre toppning, men du vinner så otroligt mycket av utöver fyllda glykogendepåer, ha utvilade muskler när du vill prestera som Bäst.

 

Som elitidrottare försakar man ingenting! Man väljer att satsa på sin idrott, samt skola/arbete. I detta val försöker man göra sitt bästa, då det gäller planering för att hinna med sin vardag. Oftast räcker det Väldigt långt.

 

Tommy Lindell

 

Hur man kvalificerar man sig till Nationella Mästerskap
2021-11-26 16:39

För att få starta på ett Nationellt Mästerskap som SM och JSM, måste man ha klarat av en kvaltid som sätts upp av Svenska Simförbundet. För att dessa tävlingar inte ska dra iväg i tid, blit det "rätt så tuffa" kvaltider, vilka är baserade från den svenska årsrankingen de föregående två åren. Kvaltiderna kan uppnås i 25:a, 50:a eller i yardsbassäng. Kvalperioden börjar den 1.1 året innan Mästerskapet ska simmas och håller på till ca. 2 veckor innan respektive tävling.

 

Det finns A-kvaltider och B-kvaltider på samtliga individuella distanser. B-kvaltiderna är lite lättare, men fortfarande "rätt så tuffa". För att bli startberättigad måste man ha klarat av minst ett A-kval. Har man gjort det, har man också rätt att få simma sina distanser där B-kvaltider uppnåtts. Kvaltid till SM gäller för simmare 20-21 år respektive 22 år och äldre. Kvaltiderna för simmare till JSM är 13-19 år.

 

För att få simma lagkapp gäller endast en kvaltid för SM respektive JSM. Dessa tider kan uppnås via lagkappsresultat eller att man lägger ihop 4 individuella tider, men även dessa måste vara gjorda inom kvalperioden. För klubbar som inte har 4 egna simmare som tillsammans har uppnåt ett lagkappslags kval, har rätt att gå ihop med en annan klubb för att deltaga som lagsamverkan. lagmedaljer ges till dessa lag om de kommer på top 3, men inga Mästerskapspoäng delas ut. Tex. har Trelleborg Sim haft samverkan med Kiviks SK de senaste två åren och fått fina placeringar på SM, samt medaljer på JSM och USM.

 

Simmar man lag på SM eller JSM och bara har ett eller flera individuella B-kval, har man rätt att få simma dessa distanser på respektive Mästerskap.

 

Ute Sum Sim (USM), Grand Prix, Stockholm Swim Open, samt DM/JDM har också (normalt) kvaltider och liknande kvalperioder, men då är det bara ett kval på respektive distans. Har man gjort minst ett kval till någon av dessa tävlingar, kan man också bli anmäld på distanser utan att ha fixat kval till dessa och få chans till start om det finns plats för utfyllnad.

 

Tommy Lindell

Finns det perfekta simloppet?
2021-09-07 11:32

Jag svarar själv ja på den frågan. Frågar man Ingemar Stenmark (en av Värdens bästa slalom och storslalomåkare genom tiderna) om han har gjort det perfekta åket, så svarar han nej. Jag tror att elitsimmare som har haft en lång karriär, kan räkna sina perfekta simlopp på en hand. Mer är det nog inte.

 

Det perfekta loppet kommer inte av en slump. Det krävs erfarenhet, målmedvetenhet, träning och en stark tro på sin egen förmåga att få till det perfekta loppet. Har man gjort det optimalt, är det inte ovanligt att man efter målgång känner sig hyffsat fräsch, inte helt slut och tankar om att det kanske hade kunnat gått ännu snabbare....

 

Det finns säkerligen flera sätt att öva för att få ut det optimala vid en tävlingsprestation och ett sätt att göra så är att visualisera (inre simning). Det kan dagar, veckor eller månader för att förbereda sig, beroende på vem man är och vid vilken tävling man som simmare vill prestera på. Välj plats/platser att starta och fullfölja processen. Blunda och sätt igång tankeverksamheten med eller utan musik. Om den/de distanser du har valt att fokusera på i tex 25:a gällande 100m, så vill man att de tre sista 25òrna ska ska simmas ungefär lika fort, för att känna sig stark hela vägen, samt bibehålla längd och tryck på varje simcykel. Samma sak gällande 200m i 25:a, men då att de tre sista 50òrna ska simmas ungefär lika fort.

 

Lättast då att måformulera en möjlig sluttid och att inte simma "max" den första 25àn på 100m eller den första 50àn på 200m. Man delar upp loppen i tider/25:a respektive 50:a, för att nå måltiden. Du vill också se dig själv genomföra respektive lopp med en teknik som du ska klara av; lika många simcyklar de tre sista 25òrna på 100m respektive de tre sista 50òrna på 200m. Du vill också se dig själv göra exemplariska starter, undervattensarbeten, vändningar och målgångar. En fördel om du vet hur det ser ut i simhallen där du ska tävla i. Ett räkne-exempel i 25:a skulle kunna vara på 100m frisim; första 50m ca 1 sekund från personbästa på 50m . 200m frisim i 25:a; första 50m ca 3 sekunder från personbästa på 50m. 

 

Det tar alltid lite längre tid i början av ditt visualiserande, att se sig själv värma upp, komma fram till startbryggan, kläder som tas av, dina motståndare finns diffust på de andra banorna, upp på pallen, starten går, du gör dina splittar/25 respektive 50, tekniken sitter, du håller dina tänkta cyklar och du sätter målgången, tittar upp på resultattavlan och ser tiden som du tränat för. Bara ren glädje och jag visste att jag kunde klara av det. Mjölksyran känns knappt.

 

En del gör detta varje dag, en del med lite längre mellanrum och ju närmre tävlingen du kommer, desto snabbare kan du visualisera. Du bör göra en snabb genomgång av ditt dina lopp "ett par" minuter innan starten går, sedan är det bara att gilla läget och njuta av att du är lagom nervös men förberedd till 100%. Lita på sig själv och respektive lopp går som du tränat på. Första 25% av loppet går nästan av sig själv, sedan gäller det att öka trycket i armar och ben succesivt på de tre sista delarna av loppet/loppen, för att bibehålla längden och farten på varje simcykel. Du kan också förbereda dig från början av din visualisering på att det kommer att kännas i kroppen, men välkomna en skön trötthet som du kommer att klara av bättre än dina motståndare.

 

En simcykel i fjärilsim är ett armtag och två kickar. En simcykel i ryggsim är två armtag och upp till sex bensparkar. Samma sak i frisim. En simcykel i bröstsim är ett armtag och ett bentag.

 

-Lycka till!

 

Tommy Lindell 

Trelleborg Sims tävlingssimmare
2021-06-25 11:40

Hej Simmarvänner!

 

Idag har vi en grupp av TS simmare, som tillhör de allra bästa Nationellt eller Regionalt gällande Seniorer, Juniorer eller i sina egna åldersklasser gällande ungdomar. Dock är vi inte i närheten av hur bra vi skulle kunna vara. Tänk att om vi inom tre år, har 60 st. tävlingssimmare fördelade på A-, B- och C-gruppen, som hela tiden planerar för att kunna träna och tävla då det erbjuds och som tycker att det är kul och intressant att se hur långt man kan nå som tävlingssimmare....

 

Då skulle vi bl.a. kunna ha simmare som representerar Sverige och Skåne, SM/JSM trupper och Sum Sim trupper på ca. 10 simmare. Trupper till DM/JDM och Sum Sim Region på 15-20 simmare, samt ett slagkraftigt Seriesimslag.

 

Allt som oftast tränas det som det är tänkt, vilket är mycket bra, men en titt på närvaroprocenten i Sport Admin blir jag inte lika glad. Övning ger färdighet och kan man som individ höja sin närvaro med 20-50%, kommer det också att förr eller senare visa sig i resultatlistorna. Ju oftare man tränar och försöker att göra sitt bästa för dagen; att vara nöjd med sig själv efter avslutad träning, då ökar också motivationen och självförtroendet.

 

Varför gör man då valet att inte träna? Det kan ju bero på att man tränar annan idrott, att man är sjuk, att man är skadad och inte kan rehaba i bassäng. Mycket av "allt annat" kan säkerligen göras med lite bättre planering, så att det inte krockar med simträning/simtävling. Ett enkelt sätt att höja sin egen närvaro.

 

Jag vet också att vi som föräldrar skämmer bort och curlar våra barn på ett helt annat sätt, jämfört med de sita 40 åren på 1900-talet. -Varför blev det så? Om era barn/ungdomar själva kan ta sig till träningen via buss, pågatåg, epatraktor, moped, cykel, rollerblades, skateboard eller promenad; låt dem göra så. Låt det ta lite längre tid, men lär dem inte att hela tiden vara beroende av att ni som föräldrar ska skjutsa dem till varje träning. Ni som bor "lite längre bort", försök att samköra och se till att era barn tar körkort när de är 18 år.

 

-Trevlig midsommar!

 

Tommy Lindell

Kommande aktiviteter
Inga aktiviteter inbokade
Nyheter från föreningen
 
Våra sponsorer