Börja simma hos oss!
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Trelleborg Sim
Tillsammans Starkare
Finns det perfekta simloppet?
2021-09-07 11:32

Jag svarar själv ja på den frågan. Frågar man Ingemar Stenmark (en av Värdens bästa slalom och storslalomåkare genom tiderna) om han har gjort det perfekta åket, så svarar han nej. Jag tror att elitsimmare som har haft en lång karriär, kan räkna sina perfekta simlopp på en hand. Mer är det nog inte.

 

Det perfekta loppet kommer inte av en slump. Det krävs erfarenhet, målmedvetenhet, träning och en stark tro på sin egen förmåga att få till det perfekta loppet. Har man gjort det optimalt, är det inte ovanligt att man efter målgång känner sig hyffsat fräsch, inte helt slut och tankar om att det kanske hade kunnat gått ännu snabbare....

 

Det finns säkerligen flera sätt att öva för att få ut det optimala vid en tävlingsprestation och ett sätt att göra så är att visualisera (inre simning). Det kan dagar, veckor eller månader för att förbereda sig, beroende på vem man är och vid vilken tävling man som simmare vill prestera på. Välj plats/platser att starta och fullfölja processen. Blunda och sätt igång tankeverksamheten med eller utan musik. Om den/de distanser du har valt att fokusera på i tex 25:a gällande 100m, så vill man att de tre sista 25òrna ska ska simmas ungefär lika fort, för att känna sig stark hela vägen, samt bibehålla längd och tryck på varje simcykel. Samma sak gällande 200m i 25:a, men då att de tre sista 50òrna ska simmas ungefär lika fort.

 

Lättast då att måformulera en möjlig sluttid och att inte simma "max" den första 25àn på 100m eller den första 50àn på 200m. Man delar upp loppen i tider/25:a respektive 50:a, för att nå måltiden. Du vill också se dig själv genomföra respektive lopp med en teknik som du ska klara av; lika många simcyklar de tre sista 25òrna på 100m respektive de tre sista 50òrna på 200m. Du vill också se dig själv göra exemplariska starter, undervattensarbeten, vändningar och målgångar. En fördel om du vet hur det ser ut i simhallen där du ska tävla i. Ett räkne-exempel i 25:a skulle kunna vara på 100m frisim; första 50m ca 1 sekund från personbästa på 50m . 200m frisim i 25:a; första 50m ca 3 sekunder från personbästa på 50m. 

 

Det tar alltid lite längre tid i början av ditt visualiserande, att se sig själv värma upp, komma fram till startbryggan, kläder som tas av, dina motståndare finns diffust på de andra banorna, upp på pallen, starten går, du gör dina splittar/25 respektive 50, tekniken sitter, du håller dina tänkta cyklar och du sätter målgången, tittar upp på resultattavlan och ser tiden som du tränat för. Bara ren glädje och jag visste att jag kunde klara av det. Mjölksyran känns knappt.

 

En del gör detta varje dag, en del med lite längre mellanrum och ju närmre tävlingen du kommer, desto snabbare kan du visualisera. Du bör göra en snabb genomgång av ditt dina lopp "ett par" minuter innan starten går, sedan är det bara att gilla läget och njuta av att du är lagom nervös men förberedd till 100%. Lita på sig själv och respektive lopp går som du tränat på. Första 25% av loppet går nästan av sig själv, sedan gäller det att öka trycket i armar och ben succesivt på de tre sista delarna av loppet/loppen, för att bibehålla längden och farten på varje simcykel. Du kan också förbereda dig från början av din visualisering på att det kommer att kännas i kroppen, men välkomna en skön trötthet som du kommer att klara av bättre än dina motståndare.

 

En simcykel i fjärilsim är ett armtag och två kickar. En simcykel i ryggsim är två armtag och upp till sex bensparkar. Samma sak i frisim. En simcykel i bröstsim är ett armtag och ett bentag.

 

-Lycka till!

 

Tommy Lindell 

 
Våra sponsorer